Digitalisering certificaat btw-vrijstelling voor diplomatieke en consulaire betrekkingen, internationale organisaties en dergelijke

Gepubliceerd op 18 februari 2025

Artikel 151 van de btw-richtlijn voorziet onder bepaalde voorwaarden in een btw-vrijstelling voor onder meer goederenleveringen en diensten in het kader van diplomatieke en consulaire betrekkingen of aan bepaalde internationale organisaties.

Om die vrijstelling vandaag in België toe te passen, moet er gebruik gemaakt worden van een ‘vrijstellingsdocument’. Dat kan naargelang het geval gaan om een e-certificaat, een document 450 of een certificaat 151 (Europese certificaat voor vrijstelling van btw en accijnzen). In bijzondere gevallen kan gebruik gemaakt worden van een vergunning voor ontheffing van visum, of voor bepaalde Europese instellingen een bestelbon of een specifieke vermelding in het contract.

Bij het certificaat 151 of het document 450 gaat het vandaag nog steeds om papieren documenten. De Europese Raad heeft op haar vergadering van 18 februari 2025 een voorstel van richtlijn (document 16628/24) en een voorstel van uitvoeringsverordening (document 16629/24) aangenomen die deze procedure digitaliseren. Tegelijk werd ook de bijlage met het model van het papieren certificaat 151 geactualiseerd.

De nieuwe procedure komt er kort gezegd op neer dat de afnemer van de vrijgestelde goederenlevering of dienstverrichting (de ‘begunstigde instelling of persoon’) het certificaat afgeeft en het samen met de lidstaat van ontvangst (de lidstaat waar de vrijstelling wordt toegepast) ondertekent langs elektronische weg. De begunstigde die het certificaat voor de btw-vrijstelling ondertekent, zal zelf steeds aansprakelijkheid zijn voor de btw die op de goederenlevering of dienst verschuldigd is als zou blijken dat toch niet aan alle voorwaarden voor die vrijstelling is voldaan.

De technische details en specificaties met betrekking tot het elektronische formaat van het certificaat en de verwerking ervan zullen nog door de Commissie ter beschikking gesteld worden. De Commissie zal ook de ontwikkeling, het onderhoud, de hosting en het technische beheer uitvoeren van het centrale IT-systeem voor de opslag en verwerking van de elektronische certificaten.

Uiterlijk 30 juni 2031 moeten de lidstaten aan deze nieuwe regeling voldoen, maar voor handelingen verricht tot en met 30 juni 2032 kunnen de lidstaten nog gebruik blijven maken van een papieren versie van het certificaat 151, of een door hun gebruikte papieren versie van een ander document of een ander elektronisch systeem (overgangsregeling).


Heb je graag toegang tot de nieuwsberichten?

Bestaande klant?

Nieuwe klant?